کد مطلب:36086 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

مستعد کردن زمینه ها برای پذیرش حقایق











(فان ایقنت ان قد صفا قلبك فخشع و تم رایك فاجتمع و كان همك فی ذلك هما واحدا فانظر فیما فسرت لك)

«پس اگر یقین كردی كه قلب صفا یافته و خاشع گردیده و رای و نظر تو كامل شده و متمركز گردیده و فكر و اندیشه تو یك فكر و اندیشه است پس آنگاه بنگر در آنچه كه از برای تو تفسیر كرده و توضیح و شرح می دهم»

در این قسمت، رهنمود تابناك و تازه ای دارند و می توان از این بخش كوتاه استفاده كرد كه پا نهادن در مسیر علم و اشتغال به مطالب دقیقه و ابحاث فكری و نظری باید مسبوق به این امور باشد یعنی قبلا باید این امور را فراهم آورد و آنگاه در وادی مخوف آن مباحث و مطالب پیچیده گام نهاد.

[صفحه 106]

1- انسان در خود بیاید كه صفای نفسی پیدا كرده و كدورتها و زنگارها از صفحه ی ضمیر و دل و جان او بر طرف و مرتفع شده و به جائی رسیده كه قلب او خشوع و فرتنی پیدا كرده به علو و برتری جوئی و تقدم بر دیگران نمی اندیشد بلكه یكسره شكسته، نرم و خاضع در برابر خداوند متعال است.

بنابراین از جمله ی (صفا قلبك فخشع) استفاده می شود كه تهذیب و صفای قلب و خشوع دل، نقش فعال و موثری در رسیدن به مقامات علمی دارد و یا حداقل زمینه ساز دست یابی به علم صحیح و به سلامت گذشتن از این وادی است.

آنانكه با صفای باطن و سلامت درون و خشوع قلب به تحصیل و تعلم می پردازند و سرگرم فراگیری و پژوهش دانش می شوند شاهد موفقیتهای چشمگیر و درخشانی می گردند علی رغم آنكه آن گروه بی تعهد و تقوی كه با خباثت و بدی و فساد درون به تحصیل می پردازند كمتر به جائی می رسند.

2- تمامیت رای و نظر بطوری كه رای انسان كاملا جمع گردد و تمركز حواس پیدا كند و سرگرم چیزهای دیگر نباشد و التفات و توجهی به امور دیگر از قبیل مادیات غیر آنها نداشته باشد و مهمتر آنكه نوسان در فكر و تزلزل و اضطراب بخود راه ندهد.

3- اندیشه ی خود را منحصر و خلاصه در طلب و تحصیل كند و همه ی افكار و اندیشه های سوای آن را دور بریزد آنگاه بدین راه گام نهد.

جمله ی سوم خواه نكته ی تازه ای غیر از مطلب دوم باشد چنانكه از برداشت ما بآمد و یا تاكید همان نكته ی دوم باشد، مطلبی بسیار اصیل است.

طالب علم و جوینده ی كمالات باید از همه جا منصرف شود و خالی الذهن گردیده از اهداف دیگر بكلی خود را فارغ كند چنانكه گفته اند: اعطه كلل یعطك بعضه، تمام خود را به علم بده تا او قسمتی از خود را به تو بدهد.

باری می فرماید اگر این حالات برای تو پیش آمد بهكار خود پرداخته و وارد این مرحله شو و به تفسیرات و توضیحات من گوش فراده.

[صفحه 107]


صفحه 106، 107.